Met personeelsbeleid geeft de gemeente uitvoering aan de wettelijke verplichtingen en kaders. Goed personeelsbeleid is ook belangrijk om de doelen van de organisatie te behalen. In 2022 heeft de focus gelegen op:
Vensters op Bedrijfsvoering, editie 2021
In 2022 hebben we opnieuw deelgenomen aan het onderzoek Vensters op Bedrijfsvoering, editie 2021 (hierna ‘Vensters 2021’. Vensters (op bedrijfsvoering) is een instrument van, voor en door de overheid. Vensters helpt publieke organisaties hun prestaties op het gebied van bedrijfsvoering in beeld te brengen en te vergelijken met dat van andere deelnemers.
In 2019 heeft onze gemeente voor het eerst meegedaan met Vensters op Bedrijfsvoering (hierna Vensters) met de cijfers van 2018. Door de cijfers te vergelijken met die van sectorgenoten en te analyseren (benchlearning), ontstaan waardevolle inzichten in het functioneren van de eigen gemeente in relatie tot andere gemeenten. Dit maakt nieuwsgierig en geeft aanknopingspunten om op onderzoek te gaan waarom de cijfers zijn zoals ze zijn en of er concrete ruimte is voor verbetering
In het kader van de doorontwikkeling van de organisatie was de behoefte om door te ontwikkelen als organisatie en was er behoefte om inzicht te krijgen hoe we ons met als meetlat Vensters hebben doorontwikkeld. De uitkomsten boden ons toen waardevolle inzichten. Deze inzichten hebben geleid tot het beleidsdocument ‘Klaar voor de toekomst’, wat resulteerde in kwalitatieve en kwantitatieve verbeteringen impulsen om een vitalere organisatie te worden en medewerkers te houden
Het onderzoek is inmiddels afgerond en de uitkomsten van Vensters 2021 zijn bekend. Net als met Vensters 2018 willen we de uitkomsten verder onderzoeken verder te groeien en te verbeteren in de manier hoe we onze bedrijfsvoering invullen.
We delen graag de uitkomsten uit Venster 2021 met u via een raadinformatiebrief. De inhoud van Venster 2021 kunt u desgewenst betrekken bij de bespreking van de jaarrekening.
RI&E’s werkplekconcept (thuis- en fysieke werkomgeving)
Met een nieuw werkconcept en een vernieuwde fysieke werkomgeving heeft de gemeente een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) laten uitvoeren gericht op thuiswerken en de vernieuwde fysieke werkomgeving. Onze arbodienst heeft beide RI&E’s uitgevoerd in 2022.
Een RI&E is een middel om de gezondheid en veiligheid van medewerkers te bevorderen.
Als werkgever vindt de gemeente het belangrijk dat onze medewerkers een gezonde en veilige werkplek hebben. Want gezonde medewerkers zitten beter in hun vel, vallen minder snel uit en dat draagt bij aan de groei van onze organisatie. Het plan van aanpak wordt begin 2023 opgesteld zodat de verbeterpunten planmatig aangepakt worden.
Evaluatie Arbeidsvoorwaarden Goed Verbonden
Met een vernieuwde set arbeidsvoorwaarden om vanuit kantoor, elders en thuis te kunnen werken heeft de gemeente afgesproken deze arbeidsvoorwaarden op doeltreffendheid en doelmatigheid te evalueren. De evaluatie heeft eind 2022 plaatsgevonden en is de basis voor het overleg met de ondernemingsraad en het Lokaal Overleg.
Casemanager/ Vitaliteit
De inzet van de casemanager was onder het programma Klaar voor de Toekomst een impuls om bij te dragen aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers. De duurzame inzetbaarheid blijven we nadrukkelijke aandacht geven. In 2022 heeft de inzet van de casemanager allereerst gezorgd voor het oplossen van langdurige dossiers. Aansluitend is de casemanager leidinggevenden en HR-adviseurs meer gaan faciliteren, door overdracht van kennis en ervaringen gericht op voorkomen van verzuim.
In september 2022 heeft de gemeente deelgenomen aan de week van de vitaliteit. Via online en live workshops, speeddates, aandacht voor gezonde voeding en ontspanning, powerwalks en bootcamps hebben medewerkers kunnen proeven van het belang van een gezonde manier van leven en wat vitaliteit met je doet. Dit onderwerp krijgt in 2023 een vervolg.
E-HRM
Het E-HRM systeem heeft zich verder ontwikkelt via onder andere nieuwe modules. Met een Performance Management Systeem (PMS) beschikt de organisatie over een dynamische HR-gesprekscyclus voor de ontwikkeling van medewerkers. Daarmee faciliteert de organisatie het continue gesprek tussen leidinggevende en medewerker over competenties en prestaties.
CAO Gemeenten 2023
In 2022 zijn vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers in gesprek gegaan over een nieuwe CAO voor 2023 e.v.. In de gesprekken tussen de partijen is veelvuldig gesproken over hoe partijen willen omgaan met de problematiek op de arbeidsmarkt, duurzame inzetbaarheid en de effecten van stijging van kosten en het koopkrachtverlies. Eind 2022 lagen de partijen nog ver uiteen, maar begin 2023 zijn ze in geslaagd een onderhandelingsakkoord te sluiten voor een éénjarige CAO. De afspraken zullen integraal worden verwerkt in de gemeentelijke arbeidsvoorwaarden.
Kengetallen 2022
Enkele kengetallen over 2022:
Omvang in Fte’s | 2022: 295,5 fte 2021: 296 fte 2020: 282 fte 2019: 279 fte 2018: 278 fte
Gemiddelde Nederlandse gemeenten 2021: 335 fte (o.b.v. 6,7 fte per 1000 inwoners, inwonersklasse 20.000 – 50.000) |
---|
Instroom van personeel | 63 medewerkers: 18,1 % Gemiddelde Nederlandse gemeenten 2021: 12,9% |
---|
Doorstroom van personeel | 2 medewerkers: 0,6% Gemiddelde Nederlandse gemeenten 2021: 7,3% |
---|
Uitstroom van personeel | 40 medewerkers: 11,3% Gemiddelde Nederlandse gemeenten 2021: 8,8% |
---|
Verzuimpercentage | 5,8% (2021: 5,8%) Gemiddelde Nederlandse gemeenten 2021: 5,8% Meldingsfrequentie: 1,12 | 2020 | 2021 | landelijk (2021) |
---|
meldingsfrequentie | 1,06 | 0,72 | 0,70 |
---|
|
---|
Inhuur derden (percentage op loonsom) | 25,1%[1] Gemiddelde Nederlandse gemeenten 2021: 15,7% |
---|
Toelichting kengetallen 2022
Met de bovengenoemde kengetallen brengen we de personele ontwikkelingen in cijfers over 2022 in kaart. Ze brengen in beeld waar we als organisatie mee te maken hebben gehad.
Uit de kengetallen wordt duidelijke dat de formatie vrijwel gelijk is gebleven.
De in- en uitstroomcijfers laten zien dat er een fors aantal nieuwe medewerkers is bijgekomen en er ook een groter aantal medewerkers uitstroomden dan we gemiddeld (rond de 30) gewend zijn. Het verschil tussen de in- en uitstroom is het gevolg van openstaande functie op 1 januari 2022.
De doorstroom was laag en is reden geweest om eind 2022 veel aandacht te besteden aan de mogelijkheden op doorstroom naar functies, die regulier beschikbaar komen en nieuwe functies die vanuit het uitvoeringsprogramma aan de formatie zijn toegevoegd per 2023.
Gelukkig is het verzuim stabiel gebleven en besteden we in 2023 aandacht aan het verlagen van de meldingsfrequentie.
Het inhuren van medewerkers is nodig om onze dienstverlening te blijven leveren. De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat zonder meer duidelijk. Tegelijkertijd zetten we in op ‘van inhuur naar vast’ en vullen we meer functies, die gekoppeld zijn aan tijdelijke programma’s structureel in. Daarmee willen we een gezonde balans realiseren tussen zelf doen en inhuur.
Inhuur en overhead
In beginsel is het beleid van de gemeente om vacatures met eigen medewerkers te vervullen en inhuur zoveel mogelijk te beperken tot de inhuur van specialisten die de gemeente zelf niet heeft, of voor situaties waarin functies langere tijd onbezet zijn door ziekteverzuim of langdurige vacatures. Net als in 2021 is de gemeente in 2022 geconfronteerd met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures.
Op basis van de realisatie komt naar voren dat de gemeente een substantiële onderschrijding heeft op de salariskosten en eveneens een behoorlijke overschrijding op inhuur.
De onderschrijding op de salariskosten vertoont grote gelijkenis met de situatie in 2021 (COVID-19) en heeft alles te maken met de complexe arbeidsmarktsituatie, waarin er schaarste is aan gekwalificeerd personeel en vacatures moeilijk vervuld kunnen worden. Inhuur is ook aangetrokken voor het realiseren van extra opgaven, uitvoeren van (onvoorziene) werkzaamheden of vervanging van bestaande medewerkers voor kortere duur.
Inhuur wordt zoveel als mogelijk gedekt uit bestaande middelen, in casu met niet bestede salariskosten.
(Bedragen x € 1.000) |
Overheadkosten | Begroting 2022 | Begroting 2022 | Begroting 2022 | Jaarrekening 2022 |
---|
Primair | na correctie voor vacatureruimte en inhuur | Na begroting wijzigingen | |
---|
Totale begrote Personeelskosten | 24.575 | 24.575 | 23.808 | 22.187 |
---|
Af: verwachte niet bestede personeelskosten a.g.v. vacatures | | -4.000 | | |
---|
Subtotaal A: Begrote Personeelskosten – overhead na verrekening vacatures | 24.575 | 20.575 | 23.808 | 22.187 |
---|
Begrote Inhuurkosten | 946 | 946 | 3.239 | 7.471 |
---|
Verwachte Inhuurkosten | | 4.000 | | |
---|
Subtotaal B: Begrote Inhuurkosten | 946 | 4.946 | 3.239 | 7.471 |
---|
Totaal (A+B) Personeelskosten en inhuurkosten – overhead | 25.521 | 25.521 | 27.047 | 29.658 |
---|
(Bedragen x € 1.000) |
Overheadkosten | Begroting 2022 | Begroting 2022 | Begroting 2022 | Jaarrekening 2022 |
---|
Primair | na correctie voor vacatureruimte en inhuur | Na begrotingwijzigingen | |
---|
Begrote Personeelskosten – overhead exclusief inhuurkosten | 11.060 | 11.060 | 11.767 | 9.491 |
---|
Af: verwachte niet bestede personeelskosten overhead a.g.v. vacatures | | -1.200 | | |
---|
Subtotaal A: Begrote Personeelskosten – overhead na verrekening verrekening vacatures | 11.060 | 9.860 | 11.767 | 9.491 |
---|
Begrote Inhuurkosten – overhead | 13 | 13 | 194 | 1.613 |
---|
Verwachte Inhuurkosten – overhead | | 1.200 | | |
---|
Subtotaal B: Begrote Inhuurkosten – overhead | 13 | 1.213 | 194 | 1.613 |
---|
Totaal (A+B) Personeelskosten en inhuurkosten – overhead | 11.073 | 11.073 | 11.961 | 11.104 |
---|
[1] Dit percentage is gebaseerd op alle inhuur. De totale inhuur van 7.471k is gebaseerd op 1.613k inhuur op overheid en 5.858k inhuur op producten.