Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, en Wijk bij Duurstede, Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur G. Boonzaaijer.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald door inwoneraantal en meters archief. Voor 2022 bedroeg deze € 234.254.
Risico's :
- Naar verwachting wordt in 2024 een gemoderniseerde Archiefwet van kracht. Verschillende onderzoeken en uitvoeringstoetsen constateren dat de invoering van de nieuwe Archiefwet zowel incidenteel als structureel extra werkzaamheden met zich meebrengt, zowel aan de kant van de gemeenten als aan de kant van de archiefdienst.
Ontwikkelingen :
- Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot wordt uitgevoerd.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2022 bedroeg de bijdrage in totaal € 3.198.475,-
Risico's : De aanpassingsvoorstellen van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft duidelijk gemaakt dat de huidige arbeidsvoorwaarden van brandweervrijwilligers op dit moment strijdig is met Europese wet- en regelgeving. Brandweervrijwilligers dienen op grond van het gelijkheidsbeginsel door hun werkgevers feitelijk als deeltijdwerkers beschouwd te worden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft opdracht gegeven om onderzoek te verrichten naar harmoniseringsmogelijkheden. De inwerkingtreding van de Wnra voor personeel van veiligheidsregio's is uitgesteld. Het is tot op heden onbekend hoe de arbeidsvoorwaarden voor brandweervrijwilligers zich landelijk zullen ontwikkelen en tot welke financiële effecten dit leidt.
Ontwikkelingen : Het huidige 'Beleidsplan 2020 - 2023' van de VRU is beleidsarm. Hierdoor worden er op kort termijn geen nieuwe ontwikkelingen verwacht. De VRU stelt medio 2023 een bestuursagenda vast voor de beleidsperiode 2024 - 2027. Hierin worden nieuwe beleidsdoelen en -uitgangspunten geformuleerd. De VRU heeft de verplichting dit voor te leggen aan de gemeenteraden van deelnemende gemeenten voor een zienswijze, dit conform de Wet Veiligheidsregio's.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening, inburgering en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer, (lid) en K. Oyevaar (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2022 bedroeg de bijdrage € 3.065.454.
Risico's : De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico. In het jaar 2022 had de gemeente geen tekort. Covid-19 heeft nauwelijks gezorgd voor een stijging van het bestand, ook de onzekere economie zorgde in 2022 niet voor een stijging van het bestand.
Ontwikkelingen : RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Hierbij gaat de dienst uit van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. De kernwoorden voor de manier waarop RDWI zijn opdracht vervult zijn: efficiëntie, effectiviteit en sturend op rendement.
Sinds 1 januari 2022 voert de RDWI de Wet inburgering uit. In de regeling ligt de nadruk op werk, daarom is ervoor gekozen de Wet inburgering binnen de gemeenschappelijke regeling uit te voeren. De Wet wordt vanaf 2022 uitgevoerd binnen de reguliere dienstverlening van de RDWI.
In 2022 heeft de Rijksoverheid als gevolg van de stijgende energieprijzen de steunmaatregel energietoeslag voor huishoudens die rond moeten komen van een sociaal minimum in het leven geroepen. De RDWI heeft deze regeling uitgevoerd en heeft ervoor gezorgd dat inwoners in staat zijn gesteld hun stijgende energierekening te kunnen blijven betalen.
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne heeft de Rijksoverheid leefgeld beschikbaar gesteld voor Vluchtelingen uit Oekraïne. De RDWI heeft de leefgeld regeling sinds mei 2022 uitgevoerd en zorgt dat Oekraïense vluchtelingen bij particuliere gezinnen en in de gemeentelijke opvang maandelijks leefgeld ontvangen. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer (lid)Financieel belang: De gemeenten droegen bij op basis van afname. De deelnemersbijdrage over het jaar 2022 bedroeg € 2.000.897, inclusief de incidentele kosten voor het stopzetten van het digitaal kinddossier GGiD, € 229.202.
Risico's:
Het stoppen met het digitaal kinddossier GGiD leidde tot krappere financiële marges waardoor een wijziging in het ombuigingenplan noodzakelijk is. GGDrU vaart scherp aan de wind en het risico bestaat dat op langere termijn een verhoging van de deelnemersbijdrage nodig is.Ontwikkelingen:
In 2022 is de inzet van GGDrU in de bestrijding van Covid-19 afgeschaald en zijn reguliere taken weer opgepakt. GGDrU heeft gewerkt aan een nieuwe bestuursagenda voor de periode 2023-2027. Daarnaast heeft GGDrU in 2022 besloten te stoppen met de ontwikkeling van het GGiD. De gemaakte kosten werden naar inwoneraantal verhaald op de aangesloten gemeenten. - Gemeenschappelijke regelingen Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur t/m maart 2022: J.E. Waaldijk (lid); R. Jorg (plaatsvervanger). Vanaf april 2022: A. Haaxma (lid); R. Jorg/G. Boonzaaijer (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Onze bijdrage voor 2022 bedroeg € 1.619.886. Dit is ruim € 260.000 lager dan oorspronkelijk begroot. Dit komt vooral doordat er minder restafval en GFT aangeleverd is en het tarief voor de verwerking van restafval lager is uitgevallen.
Risico's : De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.Ontwikkelingen : Naast het beheren van de contracten voor afvalverwerking, biedt de AVU beleidsmatige ondersteuning, advies en belangenbehartiging. Dit gebeurt in toenemende mate in de context van Cirkelwaarde, een samenwerkingsverband met Circulus-Berkel en ROVA. Ook worden binnen het programma Afval van Utrecht concrete acties ondernomen ter bevordering van circulaire economie.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur:
A. Haaxma/R. Jorg (lid)Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de gemeenschappelijke regeling heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname 10.906 uur. In 2022 bedroeg de bijdrage voor alle diensten € 1.159.646.
Risico's : Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In samenwerking met de overige deelnemende gemeenten en de OdrU zal scherper gestuurd gaan worden op beperking van de risico's.
Door een steeds verder gaande verschuiving van taken, al dan niet met bijbehorende budgetten, van rijk en provincie naar gemeenten is het mogelijk dat de af te nemen uren en daarmee de kosten stijgen. Denk hierbij met name aan de komende wettelijke bodemtaken. Het risico op een toename van het aantal af te nemen uren is niet denkbeeldigOntwikkelingen : Door het verschuiven van de ingangsdatum van de Omgevingswet naar 1 januari 2024 nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn voor het takenpakket van de ODRU. De door de deelnemende gemeenten te maken (beleids)keuzes hebben hierop zeker hun invloed. Het kabinet wil in 2023 samen met de partners komen tot een interbestuurlijk programma voor de versterking van de positie van de omgevingsdiensten. Dat zal van invloed zijn op de ontwikkeling van de ODRU. Het zal ook medebepalend zijn voor de toekomstige agenda van het algemeen bestuur. De ODRU is blijvend in gesprek met de RUD om de samenwerking met de RUD Utrecht te versterken om de vele belangrijke toekomstige ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het is voor een goede publieke dienstverlening aan onze inwoners noodzakelijk dat wij kunnen vertrouwen op onze ICT-infrastructuur. Deze ICT-infrastructuur wordt beschouwd als een strategisch bedrijfsmiddel. Zonder dit bedrijfsmiddel is het niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen die worden gesteld op het gebied van dienstverlening, informatievoorziening en informatieveiligheid. De RID ondersteunt dit door het beheren en ondersteunen van de deelnemende partijen met een betrouwbare ICT omgeving, zodat deze hun dienstverlening en informatievoorziening adequaat kunnen vervullen.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
- Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer G. Boonzaaijer (lid)
- Voorzitter Algemeen Bestuur: de heer G.F. Naafs
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts, het serverbeslag en het aantal inwoners. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald. De bijdrage in 2022 bedroeg
€ 1.604.674.Risico's: De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DvO), te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.
Ontwikkelingen: Om toe te werken van de huidige RID naar rol van serviceprovider wordt er conform beleidssporen gewerkt. Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen per beleidsspoor.
Spoor 1 - RID als serviceprovider
Op het terrein van de samenwerking hebben de opdrachtgevers (RID-deelnemers) een concept I-visie opgesteld. Ook is er gewerkt aan een betere organisatiestructuur waardoor met name het onderscheid opdrachtnemer (RID) en opdrachtgevers (RID-deelnemers) beter is geregeld. Ook de adviesorganen hebben een duidelijke taakafbakening en verantwoordelijkheid gekregen. Ook de inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern maar ook extern is beter in beeld gebracht waarbij de verhoudingen eigenaar GR, opdrachtgever en opdrachtnemer duidelijk zijn.
Nieuwe diensten worden door de RID in gezamenlijke afstemming met de opdrachtgevers geregeld.
Spoor 2 - Informatieveiligheid
De RID werkt volgens de nieuwe baseline informatiebeveiliging overheid. Er is in de RID-samenwerking een strategisch informatiebeveiligingsbeleid opgesteld die door de RID-deelnemers is vastgelegd
Spoor 3 - Gebruikerservaringen
De RID zorgt ervoor dat alle medewerkers any place – anywhere – anytime en any device veilig kunnen werken.
Spoor 4 - Vergroten van de innovatiekracht
Geen nieuwe ontwikkelingen. - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: R. Jorg (lid).Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2022 bedroeg deze € 746.000, hetgeen ook geraamd is.
Risico's: BghU heeft een weerstandsvermogen van € 480.870 (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 457.700 (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). BghU heeft per 31 december 2022 niet te maken met noemenswaardige risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie. Met het weerstandsvermogen worden de risico's voldoende afgedekt.
Ontwikkelingen: Met de bereikte groei in deelnemers is fase van consolidatie aangebroken. Met de op efficiency gerichte organisatie worden middelen en tijd ingezet voor procesoptimalisatie, kwaliteitsverbetering en het beperken van het risico op achterstanden. De doelen en activiteiten dragen bij aan excellente dienstverlening , verdergaande efficiency mogelijkheden op de middellange termijn en kennisontwikkeling.
Naast de reguliere taakuitvoering op de kernprocessen: 1) Databeheer & waardebepaling, 2) Dienstverlening en invordering en 3) Ondersteunende processen, staat 2022 voor BghU specifiek in het teken van de transitie van het ICT-landschap (vervanging van alle kernapplicaties) dat nagenoeg is afgerond. Daarnaast is in 2022, op basis van het rapport ‘interne beheersing van de Waarderingskamer 2021’ gewerkt aan het bereiken van het oordeel 'goed' van de Waarderingskamer.Om deze beoordeling te verhogen naar een ‘goed’ is een ontwikkelplan opgesteld en is budget beschikbaar gesteld. Het afgelopen jaar is er voortgang gerealiseerd in dit verbeterproject, echter er zijn nog een aantal stappen te zetten. Doordat dit project samenliep met de vervanging van alle kernapplicaties was het niet altijd mogelijk en ook niet zinvol om verbeteringen door te voeren zowel inhoudelijk als in de werkprocessen. Met de toezichthouder is afgesproken om ook 2023 en 2024 te gebruiken voor het realiseren van deze verbeteringen.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het volledig, zowel juridisch als financieel, afhandelen van de in 2001 plaatsgevonden verkoop van de activa van het GZO aan Eneco.
Deelnemende partijen: De gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Omdat voor de herindeling drie gemeenten deelnamen aan het GZO is de gemeente ook met drie bestuurders vertegenwoordigd. Op 9 februari 2023 heeft de gemeenteraad tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling GZO besloten. Het daadwerkelijke opheffingsmoment staat gepland op 31 maart 2023.
Financieel belang: De gemeente is geen jaarlijkse deelnemersbijdrage verschuldigd. De afwikkeling van de verkoop vindt plaats binnen het eigen vermogen van de GZO. De algemene reserve van GZO is voor 2021 e.v. te klein om de kosten van de afwikkeling te dragen. Nu sprake is van een ongunstige afloop neemt Zeist de kosten voor haar rekening.
Risico's : Geen.
Ontwikkelingen : Het Hof besloot ten nadele van de voormalige aandeelhouders REMU, waaronder de stichting belangen GCN (waarin GZO participeert). In maart 2021 is GCN in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. Deze heeft op 10 juni 2022 in hoogste instantie uitspraak gedaan ten nadele van REMU en GCN. Met deze uitspraak is de laatste kans op een slotuitkering nihil geworden. GCN heeft daarop besloten het proces tot opheffing in te gaan. Met de negatieve uitspraak van de Hoge Raad en de opheffing van GCN valt ook het laatste stukje bestaansrecht van GZO weg en wordt overgegaan tot het proces van opheffing van GZO.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: De gemeente ziet het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. De gemeente bezit 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangt de gemeente van de BNG dividend.
In de begroting 2022 raamt de gemeente de dividenduitkering op het gemiddelde van het werkelijk ontvangen dividend over de afgelopen drie boekjaren welke in de eerste bestuursrapportage 2022 opwaarts is bijgesteld naar € 475.000. In 2022 is € 460.000 aan dividend ontvangen.Risico's : Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.
Ontwikkelingen :
BNG Bank is tevreden met de financiële resultaten die in 2022 zijn behaald. De ontwikkelingen in de Oekraïne, de verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen, hoge energieprijzen en de hoge inflatie hebben geen materiële financiële gevolgen gehad. Over het verslagjaar 2022 werd een nettowinst gerealiseerd van EUR 300 miljoen. Een jaar eerder kwam de nettowinst uit op EUR 236 miljoen. Voornaamste oorzaken van de hogere nettowinst zijn een stijging van het renteresultaat en een hoger gerealiseerd resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille.
Het renteresultaat kwam in 2022 uit op EUR 481 miljoen, ten opzichte van EUR 407 miljoen een jaar eerder. BNG Bank beoordeelt het renteresultaat als structureel gezond.
Ondanks de rentestijging en het negatieve effect dat dit kan hebben op investeringsbeslissingen van klanten stond de totale langlopende kredietportefeuille eind 2022 op EUR 88 miljard. Dit is een netto toename van de portefeuille van EUR 1 miljard. De omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen was in 2022 EUR 12,3 miljard ten opzichte van EUR 12,8 miljard in 2021. In de eerste helft van 2022 zagen we een hogere kredietaanvraag. Met name gemeenten anticipeerden op de rentestijging en haalden hun financieringsvraag naar voren. - Vennootschappen en coöperaties Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. De gemeente bezit 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. In principe ontvangt de gemeente jaarlijks dividend van Vitens. Echter in 2022 is net zoals in 2021 geen dividend ontvangen. In de begroting hielden we ook al geen rekening met een dividenduitkering van Vitens.
Risico's : Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen :
Vitens heeft vorig jaar ondanks een droge en warme zomer beduidend minder water geleverd dan verwacht werd. Hierdoor valt het nettoresultaat ongeveer 19 miljoen euro lager uit. Volgens het waterbedrijf valt er aan een structurele tariefsverhoging niet te ontkomen vanwege de extra investeringen die nodig zijn.
In totaal leverde Vitens 347,6 miljoen kubieke meter water, blijkt uit het jaarverslag 2022. Dat was 13,4 miljoen kuub minder dan de 361 miljoen waarvan was uitgegaan. Belangrijke redenen hiervoor zijn de inzet op water besparen en de hogere energieprijzen. - Vennootschappen en coöperaties Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: G. Boonzaaijer (lid/voorzitter)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. De gemeente bezit 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk. Het gemeentelijk aandeel van de apparaatskosten aan Biga in 2022 was € 90.661.
Risico's : Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorgesteld om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. Tot op heden is Biga daarin zeer succesvol. In 2022 is de werving om nieuw personeel opnieuw in complexiteit gestegen, veroorzaakt door de schaarste op de arbeidsmarkt. In 2022 behaalde de Biga een positief resultaat.
Ontwikkelingen : Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Een goede samenwerking met de RDWI is van belang, omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
- Vennootschappen en coöperaties Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: De gemeente heeftgeen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's : De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V.’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd. Het saldo van deze voorziening bedraagt per 31 december 2022 € 73.047. Op dit moment is de verwachting dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen : De resterende vrije kavels zijn in 2017 allemaal verkocht en notarieel getransporteerd. Ook alle grondleveringen aan de private ontwikkelaar hebben plaatsgevonden en zijn in 2017 afgerekend. Nu resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor de gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij/zij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang : Voor de Stichting Sociale Dorpsteams is in 2022 voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/welzijnstaken een bijdrage aan de stichting verstrekt van € 4.607.000
Ontwikkelingen: Zowel de gemeente als de stichting voelden de behoefte om de opdracht aan de Stichting beter te omschrijven en voor de middellange termijn een perspectief te schetsen, dat recht doet aan de beweging die nodig is voor het doorontwikkelen van de transformatie in het sociaal domein. Dit leidde tot het opstellen van een gezamenlijk gedragen meerjarig addendum. Hierin zijn de basistaken van de Stichting en de hiervoor beschikbare middelen beschreven.
De stichting professionaliseerde haar bedrijfsvoering en maakte hiermee de interne sturing beter en professioneler. Dit deed zij door diverse bedrijfsvoeringstaken als de salarisadministratie, de financiële administratie en HR extern onder te brengen bij een organisatie die gelijksoortige uitvoeringsorganisaties bediend.Risico's : In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan het college van Burgemeesters en Wethouders moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen Netwerksamenwerking U10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenschappelijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist, Lopik, Montfoort, de Ronde Venen en Oudewater.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W leden zijn actief aan de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Hier behartigen zij het belang van de Utrechtse Heuvelrug. Formele besluiten worden niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorganisatie bedraagt jaarlijks € 58.000,-. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen.
Risico's : Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.
Ontwikkelingen : De komende tijd zet de U10 in op de doorontwikkeling van een doel verkennend netwerk naar een doel realiserend netwerk. Dit met behoud van het huidige lichtvoetige netwerk. In 2022 is onder andere gewerkt aan een plan van aanpak voor de realisatie van het Integraal Ruimtelijk Perspectief. Uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt telkens de bijdrage en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen.